Johnnie Walker

Johnnie Walker is een van de meest bekende Schotse whisky’s wereldwijd, het wordt in bijna alle landen van de wereld verkocht. Jaarlijks verkopen ze rond de 130 miljoen flessen. Het merk Johnny Walker staat bekend om zijn verschillende labels: Red Label, Black Label, Green Label, Gold Label, Blue Label en meer. De labels staan oplopend in prijs en exclusiviteit genoemd. Rijpe fruit, rook en karamel zijn kenmerkend voor de verfijnde smaak van de Johnnie Walker whisky’s. Per label is er nog een variatie aan ingrediënten, wat elke label uniek maakt.

De geschiedenis van Johnnie Walker

In 1820 startte de 15-jarige John Walker een kruidenierszaakje in Kilmarnock in Schotland. Hij besloot daar ook whisky te verkopen. Het was in die tijd nog gebruikelijk dat boeren hun eigen whisky stookten, deze whisky's waren echter vaak wisselend van kwaliteit. John Walker was een van de eersten die whisky’s met elkaar ging blenden om een betere kwaliteit te krijgen. Later ging hij ook graanwhisky aan de maltblend toevoegen, hierdoor werd de whisky goedkoper om te produceren. In 1857 overleed John Walker, en namen zijn zoon Alexander en diens zoon Alexander II het produceren van whisky over. De kenmerkende vierkante fles werd in 1870 geïntroduceerd, samen met het label dat altijd onder een hoek van 24 graden op de fles geplakt is. Vanaf 1908 wordt de whisky officieel “Johnnie Walker Whisky” genoemd. Het merk is nu in handen van Diageo, een multinational op het gebied van alcoholische dranken.